Pengikut

Sunday, February 5, 2012

Maulud Nabi / Maulidur Rasul~

Assalamualaikum warahmatullah.

Cuti hari ni. Apa erti?

Khutbah pertama baginda s.a.w-

"Sesungguhnya seorang pemandu tidak akan mendustakan keluarganya. Demi Allah, sekiranya saya dapat mendustai semua manusia pun, saya tidak akan mendustai kalian. Sekiranya saya dapat menipu semua manusia, saya tidak akan menipu kalian.

Demi Allah yang tiada tuhan selain Dia, saya adalah Rasul Allah yang diutus kepada kamu sekalian secara khusus dan kepada manusia secara umum. Demi Allah, kalian pasti akan mati sebagaimana kalian tidur, dan kalian pasti akan dibangkitkan sebagaimana kalian bangun dari tidur.

Kalian pasti akan dihisab berdasarkan amal kalian. Kalian pasti akan diberi balasan kebaikan dengan kebaikan, keburukan dengan keburukan pula. Sesungguhnya, di sana ada syurga yang abadi atau neraka yang abadi pula."

Jamarah Khutbah Al-Arab Sirah Al-Halabiyah, Al-Kamil Ibnu Katsir, Sirah Al-Khadhry

p/s: Menyusur pesanan melangkau zaman. Kita punya peranan.

rujukan: Rohidzir Rais 2011, Khutbah Rasulullah : Wasiat Agung Buat Manusia Tercinta, PTS.

2 comments:

L said...

tq,, semoga kita sentiasa rindukan Rasulullah..

jom baca sebentar jep..
http://lolz-l.blogspot.com/2012/02/sila-baca.html

Unknown said...

salam maulidur Rasul CP :), sanah helwah ya Rasulullah ^^