Pengikut

Thursday, August 4, 2011

Tak sedar di untung~

Assalamualaikum..

Ye, aku lah orangnya tak sedar diuntung. Asyik merungut aje. Dengan mak sendiri pun macam-macam ceritanya.

Selama berpuasa- 2hari, mak aku suruh orang hantar makanan kat aku. Banyak pulak tu mak aku letak nasik. Memang mak aku ingat anak dia kelaparan. Untung aku.

Kenapa aku kata aku untung? Ye, budak dua orang tu pun mak dia hantarkan makanan. Tapi seorang lagi? Semalam dia pertama kali puasa kat kedai- tak ada sesiapa hantar makanan kat dia (rumah jauh). Aku ada terdengar dia telefon seseorang mintak hantarkan, tapi hasilnya negatif.

Bila keluar ke bazaar Ramadhan- betul-betul depan kedai- dia cuma beli kuih- RM3. Aku suruh dia beli nasik terus, alang-alang RM3, dia kata tak apa, dia dah biasa."Makan nasik kat rumah,"katanya.

Bila aku makan berhadapan dengan dia, aku serba salah. Nasik aku banyak tapi tak ada bekas lebih, mak aku lupa letak sudu, maka aku memang makan dengan tangan dan celup je jari ke kari tu. Dia tengok dan kata, "sedapnya. Bau dia sedap."

Aku cakapla, aku nak offer tapi aku dah celup tangan. Dia kata dia cuma nak cicah kuah je. "Sedap," kata dia lagi, " mesti beli." Uik? Mak aku masak la. Mana ada beli-beli. Malam sikit, ayah dia datang bawakkan air 100+ kat dia. Aku cuma mampu tersenyum. Itulah ayah. Tak kira macam mana, mungkin ayah dia rasa bersalah sebab tak bawakkan makanan.

Aku serba salah. Hari ni nak pesan kat mak tolong masukkan sudu. Kalau ada bekas lebih bagus jugak.

 Itulah. Kadang-kadang kita asyik merungut, tak sedar betapa untungnya hidup kita ni. Mungkin aku rasa hidup aku tak senang mana, tapi masih ada orang yang hadapi hidup yang lebih berliku.

p/s: Kat kedai selalu datang pakcik-pakcik. Kadang ayah yang bawak anak. Semua ni buat aku terkenang arwah abah yang pergi pada bulan Ramadhan. Aku tak pasti mak macam mana. Setahu aku mak masih teringat-ingat jugak. Mak masih selalu cerita pasal arwah abah. Bukak cerita dulu-dulu walaupun berulang kali memang best. :)

No comments: